خرید، تهاتر و معاوضه تاریخ ثبت : 1394/06/01
طبقه بندي : ,,
: خرید، تهاتر و معاوضه
:

در ابتدا بر اساس اراضی شناسایی شده که سازمان قصد تحصیل آن‌ها را دارد، اداره املاک استان اراضی داخل حریم و محدوده را جهت خرید در سامانه جامع اراضی و مستغلات تعیین می‌نماید. خرید این اراضی باید به تأیید کمیته نمایندگان مدیریت‌های سه گانه استان رسیده و وضعیت آن‌ها از اداره ثبت، منابع طبیعی، اوقاف و ... استعلام شود تا چنانچه امکان خرید آن‌ها به هر دلیلی وجود نداشته باشد، فرآیند متوقف گردد.

در صورتیکه اراضی قابل خرید باشند، تشخیص نوعیت آن‌ها فرآیند مربوط به آن پیگیری می‌شود. چنانچه اراضی غیر موات تشخیص داده شوند، نقشه‌های UTM و ثبتی آن‌ها در اداره املاک تهیه شده و تفاهم‌نامه اولیه با مالک (مالکین) زمین عقد می‌شود. پس از عقد تفاهم‌نامه، چنانچه تصمیم به تهاتر یا معاوضه باشد، باید اراضی متناسب در سیستم جامع اراضی و مستغلات شناسایی و انتخاب شوند.

در ادامه، کارگروه بازدید زمین از سازمان ملی زمین و مسکن از زمین بازدید به عمل آورده و گزارش خرید زمین را تهیه می‌نماید. این گزارش باید به تأیید اداره املاک سازمان برسد. پس از تأیید موضوع خرید، مراتب جهت قیمت‌گذاری به هیأت کارشناسان دادگستری منتقل می‌شود و در صورت تهاتر، اراضی سازمان نیز قیمت‌گذاری می‌گردند. این قیمت و موضوع تحصیل زمین باید به تأیید هیأت نمایندگی رسیده و در صورت تأیید به اداره املاک سازمان ارجاع شود تا گزارشی جهت تصویب در هیأت مدیره آماده گردد.

 پس از تأیید هیأت مدیره، مبایعه‌نامه با توجه به میزان وجه نقد، معاوضه و تهاتر در اداره املاک استان تنظیم شده و به تأیید و امضای مالک یا مالکین، مدیر املاک و حقوقی، مدیر کل می‌رسد. در ادامه با توجه به شرایط، یکی از شقوق زیر پیگیری می‌شود:

-         چنانچه تحصیل در قالب خرید نقدی باشد، نسبت به انتقال سند اقدام می‌شود.

-         چنانچه تحصیل در قالب تهاتر کامل باشد، انتقال سند طرفین همزمان انجام می‌شود.

-         چنانچه تحصیل در قالب تهاتر با مابه‌التفاوت نقدی باشد، پس از پرداخت وجه نقد معین و ثبت در سیستم جامع اراضی و مستغلات، انتقال سند طرفین همزمان انجام می‌شود.

در انتها اطلاعات انتقال سند در سیستم جامع اراضی و مستغلات ثبت شده و ثبت لازم در سیستم جامع مالی اداری نیز انجام می‌شود.

:

تعداد نمایش : 700 <<بازگشت